لیفتراک لیفتراک .

لیفتراک

فیلتر لیفتراک

مانند بیشتر دستگاه ها و ماشین آلات صنعتی و حمل و نقل، در لیفتراک ها نیز از فیلتر در قسمت های مختلف قطعات اصلی استفاده میشود. امروز میخواهیم در مورد انواع فیلترهای لیفتراک و کارآیی آنها صحبت کنیم. فیلترهای لیفتراک به چند دسته تقسیم میشوند:

فیلتر هوای لیفتراک
فیلتر سوخت گازوئیل لیفتراک
فیلتر روغن گیربکس لیفتراک
فیلتر روغن موتور لیفتراک
فیلتر صافی بنزین لیفتراک
فیلتر هوای لیفتراک
فیلتر هوای لیفتراک هم مانند سایر اجزای موتور لیفتراک دارای اهمیت فراوانی است و وجودش برای لیفتراک الزامیست و همانطور که از اسمش پیداست نقش فیلتراسیون هوا را برعهده دارد. فیلتر هوا بر سر راه هوای ورودی به موتور لیفتراک قرار می گیرد و ذرات ناخالص موجود در این هوای ورودی را به خود جذب میکند، همچنین وظیفه کنترل میزان هوای ورودی به موتور را نیز بر عهده دارد.

ذرات آلاینده بسیار زیادی درون هوا وجود دارد که می توانند به اجزای موتور لیفتراک شما آسیب برسانند و آنها را دچار فرسایش نمایند. سوپاپ ها، یاتاقان ها، رینگ های پیستون و همچنین بدنه سیلندرها از قطعاتی هستند که به راحتی مورد فرسایش قرار می گیرند. این ذرات که باعث آسیب به موتور می شوند عبارتند از گرد و غبار موجود در هوا، دوده، گرده، رطوبت و خیلی از ذرات مضر دیگر. فیلتر هوای لیفتراک هم وظیفه دارد از ورود این ذرات به داخل موتور و اجزای آن جلوگیری کند.


فیلتر سوخت لیفتراک
سوختی که وارد باک لیفتراک می شود چه از نوع بنزینی و چه از نوع دیزل (گازوئیل)، ممکن است در طول مراحل حمل و نقل، انبارداری یا حتی هنگام استفاده داخل باک دارای ناخالصی ها، مواد ریز میکروسکوپی یا مواد اضافه ای مثل آب، مواد خارجی و آلودگی، گردد. این مواد گاها ممکن است به حدی ریز و کوچک باشد که با چشم دیده نشوند.

از آنجا که نحوه ی عمل قطعات سیستم سوخت رسانی بسیار حساس است ، ورود هر گونه ناخالصی و آلودگی های ریز و درشت باعث صدمه رساندن و فرسایش سریع در این قسمت ها می شود. همچنین ورود آب نیز به این قسمت ها موجب زنگ زدگی و فرسایش قطعات سیستم سوخت رسانی و باعث کارکرد نامنظم موتور، نشر دود از اگزوز و کاهش توان موتور نیز می شود.

برای جلوگیری از این مخاطرات در سیستم سوخت رسانی از فیلتر سوخت لیفتراک استفاده می کنند، سوخت پس از پمپاژ از باک به فیلتر منتقل میشود تا آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها را از سوخت جدا کند و سوخت را در اختیار موتور جهت احتراق قرار دهد، سوخت خارج شده از فیلتر آماده احتراق می باشد و به سمت موتور هدایت می شود.

فیلتر های سوخت که عمل تصفیه را انجام میدهند عموما از نوع کاغذی هستند. بخش جدا کننده ی این فیلترها از نوعی کاغذ مخصوص ساخته شده و برای اینکه کارایی بیشتر و سطح موثرتری از فیلتراسیون را داشته باشد، آن را به صورت چین دار ساخته و درون یک محفظه‌ی فلزی قرار می دهند.


فیلتر روغن گیربکس لیفتراک
فیلتر گیربکس باید در زمان های معین تعویض شود. در سرویس گیربکس لیفتراک تنها تعویض روغن کافی نیست و باید کارتل گیربکس باز شده و فیلتر آن نیز تعویض و یا شستو شود. رسیدگی به فیلتر گیربکس بسیار مهم است. چون فیلتر گرفته، باعث عبور کمتر جریان روغن و اغلب باعث آسیب دیدن گیربکس میشود. بعضی از مدل های گیربکس امروزی، فیلتر در داخل گیربکس نصب شده و یا به عبارتی گیربکس های یک بار مصرف هستند چون با کثیف شدن و گرفته شدن فیلتر، عمر گیربکس نیز به پایان میرسد. بنابراین دقت تعویض به موقع روغن در این گیربکس ها عملا میتواند عمر گیربکس را در بر داشته باشد.


فیلتر روغن موتور لیفتراک
وظیفه فیلتر روغن موتور لیفتراک نیز مانند فیلتر هوا این است که باید ناخالصی های روغن موتور و براده های فلزی که از موتور جدا می شوند را بگیرد و مانع ورود آن ها به موتور لیفتراک شود. بعبارتی دیگر فیلتر روغن، روغن موتور را از تمام ذرات ناخالصی که برای موتور مضر است، پاکسازی می کند و نقش مهمی در سالم ماندن موتور و نیز پیستون ها و سیلندرها ایفا می کند.

چه زمانی روغن موتور لیفتراک را عوض کنیم؟
موتور به وسیله پمپ تعبیه شده در آن، روغن را به مخزنی هدایت می‌کند که فیلتر در آن قرار گرفته است. روغن از طریق سوراخ هایی که در بالای آن تعبیه شده وارد فیلتر و بخش پاک کنندگی خواهد شد. در پشت سوارخ‌های متعدد روی فیلتر یک دریچه ایمنی نیز وجود دارد که مانع از ورود آلودگی‌های خارجی می‌شود. این دریچه با فشار روغن کنار رفته و سپس بسته خواهد شد. روغن که از سوراخ‌های بالایی وارد شد، از دریچه ایمنی گذر کرد به قسمت اصلی فیلتر می‌رسد که از جنس سلولوزی یا الیاف مصنوعی است. روغن در این فیلتر‌ها کاملا تمیز و آلودگی احتمالی آنها از بین می‌رود سپس از طریق سوراخ‌های متعدد تعبیه شده در مرکز به استوانه میانی وارد می‌شود. روغن‌های انباشته شده در این قسمت با فشار از قسمت بالایی فیلتر که بخش خروجی نام دارد به سمت موتور حرکت خواهد کرد.


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۸:۲۹ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)